De typiske webdesign fejl - stadig relevant i 2015

Posted on 01.04.2007 by Kim N. Lesmer. Last updated on 17.03.2015.
Dette er en lille liste over de typiske fejl ved webdesign og hjemmesider. Informationerne er indhentet fra eksperterne i brugervenlighed Jakob Nielsen og Vincent Flanders).

Opdatering 2015: Denne artikel er stadig relevant her mere end 10 år efter den blev skrevet.

Punkterne

Overtrædelse af de velkendte designkonventioner

Dette punkt er vigtigt. Brugerne tilegner sig vaner via internettet, og vil altid tilbringe mere tid på andre hjemmesider end din. Det er ud fra dette mønster at brugerne danner sig vaner. Jo mere brugeren føler at han eller hun er i kontrol, desto mere vil de kunne lide hjemmesiden og føle sig godt tilpas. Derfor er det ikke en god idé at bryde med de konventionelle regler for webdesign.

At man ikke kan finde svar på ens spørgsmål

Dette punkt er det allervigtigste. Såfremt en bruger ikke - på en lynhurtig måde - kan finde svar på sine spørgsmål relateret til den pågældende service eller det pågældende produkt, er det helt sikkert at brugeren forlader hjemmesiden med det samme, specielt hvis der findes mange andre hjemmesider om det samme. Der er ikke noget mere frustrerende for brugerne på internettet end at de ikke kan finde det, som de søger - og det skal gå hurtigt. Alle relevante kontaktoplysninger, åbningstider, og priser skal være tydelige og hurtige at få fat på. Det samme gælder produkt- og service informationer.

Alt hvad dine besøgende kommer på din hjemmeside for at finde er informationer. De vil have informationer her og nu - hurtigt og effektivt! Det skal være relevant, præcist, og frisk. Det er ufatteligt hvor mange danske hjemmesider på internettet der stadig ikke har de mest relevante informationer på hjemmeside. Alt for ofte finder man en besked hvor der står, at man skal ringe til virksomheden for at få oplyst f.eks. priser og leveringsvilkår.

Opdatering 2015: Det er utroligt, men dette gør sig stadig gældende i dag! Mange virksomheder "gemmer" priserne væk af frygt for at konkurrenterne skal finde dem, men det eneste de opnår er kunder der i frustration forlader hjemmesiden uden at tage kontakt til virksomheden. Konkurrenterne skal nok få fat i prislisten på en anden måde!

Man tilføjer ikke nyt på hjemmesiden

Afhængig af hjemmesidens type er det vigtigt at opdatere siden løbende. Man skal sørge for en frisk tilstrømning af nye og relevante informationer. Tag ikke fejl af dette - det er en fejl. Hvis du besøger en hjemmeside, og intet har forandret sig i 3-6 måneder, for ikke at tale om flere år, vil du så komme tilbage til siden? Højst sandsynligt ikke.

Dette punkt afhænger selvfølgelig af typen af hjemmeside/virksomhed. Men medmindre kunderne kommer ind på hjemmesiden for at købe et produkt online, så kommer de næppe tilbage når de èn gang har hentet det der var at hente.

Lang nedhentningstid

Hvis det tager for langt tid at hente hjemmesiden ind i browseren vil folk lukke browseren uden at give hjemmesiden en chance! På dette punkt er folk nådesløse.

Vi lever i en tid hvor alt ting skal gå hurtigt, og hvor alle har travlt. Statistik fra hjemmesider og undersøgelse viser at hvis din hjemmeside ikke er indhentet på max. 10 sekunder ved et standart modem på 56K (opdatering 2015: et par sekunder i dag.), så vil folk ikke vente længere. En undersøgelse foretaget i Australien af en af de førende design virksomheder viste et fald i salget fra siden på 10 % alene på grund af, at man indsatte et lille billede der gjorde at siden tog 1 sekund længere tid at hente. Dette punkt er vigtigt!

Opdatering 2015: Undersøgelser foretaget af bl.a. Ebay, Amazon, Shopzilla, Yahoo og Mozilla har senere vist at hvert et sekund tæller. Ebay opdagede at for hvert sekund siden blev læst hurtigere ind steg konverteringen på siden med 2 %. Shopzilla forbedrede indlæsningstiden fra 6 sekunder til 1.2 sekunder og oplevede et mersalg på 12 % samt at siderne blev besøgt 25 % mere. Amazon oplevede en forøgelse af omsætningen på 1 % for hver forbedring af indlæsningen på 100 ms. Og Yahoo oplevede en forøgelse på 9 % af trafik for hver 400 ms forbedring af indlæsningen.

Sidst, men ikke mindst, oplevede Mozilla at browseren Firefox blev downloaded 60 millioner gange mere per år efter de gjorde siden 2.2 sekunder hurtigere.

Brug af Flash

Flash er et program lavet af firmaet Adobe der gør det muligt for webdesignere at lave nogle grafisk flotte og animerede hjemmesider. En flash hjemmeside kan se fantastisk flot ud, og den kan have med mange effekter, både lyd, udseende, og bevægelige dele. Mange designere elsker flash, men brugen af flash er en stor fejl!

Med mindre virksomheden befinder sig indenfor mediebranchen, hvor folk forventer at se noget virkeligt smart på hjemmesiden, skal man ikke gøre brug af flash! Flash bidrager i sidste ende kun til en lang nedhentningstid af hjemmesiden.

Opdatering 2015: Med den nye HTML5 standard har man heldigvis endeligt arbejdet sig væk fra flash, og selv sider som YouTube understøtter nu videoafspilning uden brugen af flash.

En god og velformuleret tekst

En velformuleret tekst er vigtigt for en hjemmeside uanset om du sælger produkter eller blot har information på siden. Man må ikke forvente at besøgende ved det samme som en selv om et produkt. Man skal med andre ord forsøge at beskrive alle de oplysninger, som en helt tilfældig person måtte have brug for.

Små billeder af produkter der ikke kan gøres større

Hvis du har en webshop med produkter skal du sikre dig at dine produkter bliver fremvist med ordentlige billeder. Sørg for at billederne kan forstøres. Hvis dine billeder ikke kan forstøres når man klikker på dem, men blot viser et billede på samme størelse som det man har klikket på, kan du være helt sikker på at kunden forlader din hjemmeside og forsøger at finde en anden side med et bedre billede. Dette er især vigtigt når det handler om produkter man har brug for at kunne se detaljerne på.

Samtidig signalerer manglende billeder til kunden at du har været ligeglad med købsoplevelsen, at du ikke har gidet at fremskaffe ordentlige billeder, hvilket samtidig også fortæller noget om dit serviceniveau.

Mangler personlighed

Internettet er af natur meget upersonligt. Det er derfor nødvendigt at du personliggør din hjemmeside så meget som muligt for at danne en følelse af sikkerhed. Mennesker kan lide at have med mennesker at gøre, og på den måde er det lettere for folk at danne sig et billede af hvem de har med at gøre. Der er ingen der gider handle i en webshop uden navn eller adresse!

En følelse af sikkerhed

Dette er ekstremt vigtigt hvis din hjemmeside skal håndtere salg af produkter og/eller services. Ikke alene skal hjemmesiden forklare kunden at den er sikker samt hvordan og hvorfor, den skal også reklamere med det så det er tydeligt at se. Enhver frygt en kunde måtte have i forbindelse med onlinehandel skal elimineres.

Ikke optimeret for søgemaskiner

Med optimeret menes der at hjemmesiden skal gøre brug af korrekt HTML og relevant tekst. Hvis hjemmesiden er fejlbehæftet, hvilket utroligt mange hjemmesider er, risikerer man at hjemmesiden registreres dårligt i søgemaskinerne. Det samme gør sig gældende hvis man forsøger at benytte sig af "beskidte tricks" for at få en god placering i søgemaskinerne.

Opdatering 2015: Fald ikke for de mange SEO reklamer om udveksling af linksamlinger og andet skidt! Det virker ikke, og selv hvis et "trick" virker, så virker det kun for en kort periode hvorefter de hjemmesider der bliver kendt for at gøre brug af det, ender med at blive "straffet" med en meget dårlig placering.

Linksamlinger er for længst holdet op med at virke på Google, og selvom Google behandler mange tusinde hjemmesider hver dag, så har Google også mennesker til at sidde fysisk og kigge hjemmesideindhold og placering på søgemaskinerne igennem. Dette arbejde foretages af folk kaldet "Internet Assessors" der fysisk kan sænke placeringen på en side, hvis den viser sig ikke at være relevant.Det vigtigste er at din hjemmeside er opbygget korrekt, og at den har den relevante tekst - uden at forsøge at snyde. "Internet Assessors" kigger ofte også på kildekoden til siden og leder efter skjulte ting som ord der gentages mange gange uden grund osv.

Dårlig navigation

Navigationen på en hjemmeside skal være utrolig nem, utrolig simpel, og utrolig let at gennemskue! Når man kommer ind på nogle dårlig gennemførte hjemmesider er det faktisk muligt selv for den øvede bruger af internettet at fare vild. Nogle sider er endog så dårligt opbyggede at folk helt vælger at give op. Derudover er folks evner forskellige. Jo længere tid det tager at finde den nødvendige information, desto mindre er sandsynligheden for at man har en succesfuld hjemmeside. Smarte menuer med mange funktioner virker sjældent i alle browsere, og det er en rigtig dårlig idé med den slags navigation.

En virkelig elendig form for navigation er en navigation der tvinger brugeren til at åbne en side på en "unormal" måde. En unormal måde kendetegnes ved at det ikke er sådan en browser normalt fungerer. Her kan man f.eks. finde sider der er opbygget på en måde så de ikke virker med Javascript slået fra, samtidig tvinger Javascriptet brugeren til KUN at åbne sider op i samme faneblad eller vindue, og det er således ikke muligt at åbne flere sider i faneblade ved at klikke på flere links. Den slags navigation tjener ikke andet formål end at være til enorm frustration.

Kend dit marked

Hvis dit produkt sælger i Sverige, er det nødvendigt med en svensk version af din hjemmeside samt priser i svensk valuta. Selvom dette er ret indlysende, er det en fejl som mange begår.

Brug af PDF til andet end udprintning

Brugere hader at klikke på et link som de formoder er en HTML tekst for derefter at finde ud af, at det er et link til en PDF fil! For nogle tager det langt tid at indlæse PDF filen, og mange slukker browseren inden filen er indlæst. PDF er beregnet til udprintning - IKKE ANDET! Læs mere i Jakob Nielsens engelske artikel PDF - Unfit for Human Consumption om hvorfor det er en dårligt idé at bruge PDF til andet end udprintning.

Links der ikke skifter farve efter besøg

Overblik over de sider der allerede er besøgt er vigtigt. Hvis en bruger gentagne gange finder sig selv på den samme side, og hvis brugeren ikke på en nem måde kan danne sig overblik over navigationen, forlader brugeren siden. Det er vigtigt at brugeren kan se, hvad der er links. Det eneste tidspunkt denne regel ikke gælder, er i en menu, fordi når først man ved, hvor menuen er, så betyder det ikke så meget om den skifter farve eller ej.